سیاست اقتصادی کره بر صادرات استوار است و این کشور به گسترش بازار برای محصولات خود نیاز دارد. ضمن اینکه تولید این محصولات هنری نیز به بازار کار برای جوانان جویای کار کرهای تبدیل شده است؛ تا جایی که اشتیاق برای ستاره شدن، اکنون از معضلات جامعه مصرفگرا، تجملاتی و یکسانطلب کره به شمار میآید.
به گفته وی، بر اساس پژوهشهایی که در حوزه جمع آوری دیتا در شبکههای اجتماعی انجام شده، موسیقی کیپاپ کرهای ۷۷ درصد هشتگهای پرتکرار حوزه فرهنگی در سال ۱۴۰۰ توئیتر فارسی را تشکیل داده است.
این حادثه زمانی رخ داد که هزاران نفر از شرکتکنندگان مراسم، در خیابانی باریک در محله «ایتائه وون» منطقه «یونگسان» سئول گیر کرده و بسیاری بر اثر هجوم جمعیت به زمین افتادند. تخمین زده میشود نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر برای برگزاری جشن هالووین در ایتائهوون گردهم آمده بودند. ایتائه وون محلهای در سئول است که به کافهها، کلوبها و رستورانهای بهروز خود شهرت دارد.
از جمله پیامدهای کیپاپ برای کرهایها این است که اشتیاق برای ستاره شدن، اکنون از معضلات جامعه مصرفگرا، تجملاتی و یکسانطلب کره به شمار میآیدپیامدهای هالووین قاتل
تلاش کرهجنوبی برای استفاده از ابزارها و تولیدات فرهنگی در راستای اهداف اقتصادی به محبوبیت این تولیدات در داخل کره هم انجامیده است. رخداد دیشب همچنان که اشاره شد بنا بر اعلام برخی منابع به دنبال اعلام حضور یک سلبریتی کیپاپ در نزدیکی هتل رخ داده؛ با این حال از دید ناظران، چنین رخدادی برای دولت این کشور ممکن است پیامدهای سیاسی سنگینی به دنبال داشته باشد.
نامزدی گرمی گروه بیتیاس (BTS) و اجرای آنها در استیجهای پرآوازه موسیقی چون مراسم Billboard، مراسم Grammy و مراسم AMAs و اجرای بزرگ گروه Blackpink در فستیوال Coachella از موفقیت این سبک از موسیقی در عرصه جهانی حکایت دارد.
حادثهای که در کرهجنوبی رخ داد قابلیت این را دارد که به سرعت به بحرانی سیاسی در این کشور تبدیل شوددر مرحله آخر نیز پس از سال ۲۰۱۰ تلاش شد علاوه بر موسیقی و سریال، همه جنبههای فرهنگی کره به صورت همهجانبه به جهان معرفی شود. در این مرحله با گسترش شبکههای اجتماعی، دیگر خود کاربران، مبلغ و گسترشدهنده این موج بودند.
محصولات فرهنگی پرطرفدار کرهای در ایران
کیپاپ یکی از پرتکرارترین هشتگهای فرهنگی توئیتر فارسی در سال ۱۴۰۰ بوده استاین سبک از موسیقی حتی میان طیفی از نسل جوان ایرانی نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است.
«سیدعلی موسوی» پژوهشگر و مترجم درحوزه سواد رسانه در گفتوگو با ایرنا، کیپاپ را یکی از پرتکرارترین هشتگهای فرهنگی توئیتر فارسی در سال ۱۴۰۰ میداند.
سالهاست شرکتهای مختلف سرگرمی در کرهجنوبی در تلاشند به بازار موسیقی بینالملل راه یابند و در این راه موفقیتهایی نیز کسب کردهاند. کیپاپ در سالهای اخیر به یک پدیده جهانی تبدیل شده است.
پس از سه سال از محدودیتهای اعمال شده، جمعیت مشتاق از نقاط مختلف خود را به این منطقه رساندند؛ منطقهای که از دیرباز به عنوان بینالمللی ترین نقطه سئول در مناسبتهای خاص به نوعی پاتوق جوانان کرهای و خارجی بوده است.
پیش بینی پلیس جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر بوده اما تعداد نیروی اختصاص یافته با دستورالعملی متفاوت از کنترل جمعیت، فقط ۲۰۰ نفر بوده است. کوچهای با عرض حدود ۶ متر و طول حدود ۴۰ متر در نزدیک خروجیهای اصلی مترو باعث بروز این حادثه ناگوار شده است.
دولت کره از حدود سال ۱۹۹۷ در ابتدا با تولید سریالهای مختلف و بازاریابی در کشورهای شرق آسیا تلاش کرد علاوه بر گسترش بازار، محبوبیتی برای کشور خود که کمی بیش از یک دهه از بند دیکتاتوری رهیده بود فراهم کند. سپس از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی این تلاشها بر ستارههای پاپ متمرکز شد. گروههای مختلف موسیقی با ارائه کارهای جذاب، توانستند گام بزرگی در معرفی و جا انداختن کیپاپ بردارند. این ژانر موسیقی توانست حتی به بازارهای آمریکا نیز راه پیدا کند.
این کارشناس مسائل کره افزود: از اینکه براساس اخبار در میان ۱۹ خارجی فوت شده در این حادثه پنج نفر از هموطنان ما هم حضور داشتند احساس تاسف کرده و با خانوادههای آنها که در میان مصیبت گرفتار شدهاند احساس همدردی میکنم.