معاون رییس موسسه پژوهش آموزش عالی مالزی توضیح داد: آموزش عالی طی سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۶ به عنوان ابزاری برای بازسازی جامعه دیده می شد، در سال های ۱۹۹۶ تا از ۲۰۰۴ آموزش عالی نقش وسیله ای برای توسعه سیاسی و اقتصادیاجتماعی داشت. همچنین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ به دلایل سیاسی دانشگاه ها از وزارت علوم مستقل شدند و آموزش عالی به عنوان ابزاز تقویت دیپلماسی دیده شد و تعداد دانشجویان خارجی در مالزی به شدت افزایش یافت اما بعد از بررسی ها متوجه شدیم آموزش عالی نوعی سرمایه گذاری است. در دوره ۲۰۱۳ تاکنون در حال تعیین جایگاه دانشگاه های مالزی در جهان هستیم.
ارتقای رتبهبندی دانشگاهها با بودجه زیاد ممکن است
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم توصیه هایی برای بهبود روابط علمی ارائه داد و اظهار داشت: برگزاری نشست های مشترک بین دو طرف در ایران و مالزی، بازدید از پارک های علم و فناوری، پروژه های مشترک بین دانشمندان ایرانی و مالزیایی و تبادل فناوری بین دو طرف، تبادل اعضای هیات علمی و دانشجو از اقدامات مفید در این زمینه است.
به طور کلی آیا همه وجوه دانش شناختی است یا غیزشناختی هم است؟ به نظر می رسد دانش فقط وجه شناختی نیست.
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم تاکید کرد: مالزی کشور اولویت داری برای ما به شمار می آید و فرصت های زیادی برای ارتقای همکاری ها وجود دارد. دانشمندان ایرانی در زمینه های مختلف از جمله نانوفناوری و زیستفناوری همچنین داروهای پیشرفته پیشرو هستند.
معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم نیز در این نشست به تشریح فعالیت های این مرکز در وزارت علوم پرداخت و با ارائه آماری در زمینه تولیدات علمی ایران گفت: ابران رتبه ۱۵ را در تولید علم در جهان دارد. جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان است و ۲ درصد علم جهان در ایران تولید میشود.
مرشدی سیرت در مورد آمارهای آموزش عالی مالزی نیز اظهار داشت: مالزی از جهت رتبه بندی کلی دانشگاه ها و وضعیت آموزش عالی رتبه ۲۷ و در مقایسه با تولید ناخالص داخلی، رتبه ۳۱ را در جهان دارد اما بهبود رتبه بندی دانشگاه ها به بودجه زیادی نیاز دارد و وزارت علوم مالزی اکنون توجهی به بهبود رتبه های دانشگاه ها به این دلیل ندارد.
آیا دانش فقط وجه شناختی دارد یا غیرشناختی هم هست؟
علیباقر طاهرینیا افزود: حدود ۲ هزار مجله علمی در ایران چاپ می شود؛ از این تعداد ۲۰۰ نشریه معتبر بین المللی هستند. همچنین در پایگاه داده اسکوپوس در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷۸ هزار مقاله علمی چاپ شده است. تعداد اعضای هیات علمی در ایران نیز نزدیک به ۸۰ هزار نفر است و نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در ایران تحصیل می کنند.
وی با یادآوری فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور و تولیدات محصولات دانشبنیان افزود: همکاری در حوزه علم و پژوهش از دیگر زمینه های فعالیت این پارک ها است و ایران آماده همکاری در این زمینه ها با کشورهای اسلامی است.
وی به موضوعی نظریه ای در مورد علم پرداخت و گفت: آیا دانش فقط وجه شناختی دارد یا وجه غیزشناختی هم دارد و بین نظر و عمل شکاف است؟ به عبارت دیگر آیا هر کس چیزی بداند به آن عمل می کند، یا علم دارد و عمل نمی کند؟ مثلا یک پزشک می داند، سیگار ضرر دارد؛ ولی سیگار می کشد.
بعد از آیین امضای تفاهم نامه، نشست حکمرانی، رهبری و مدیریت در آموزش عالی با حضور محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، اعضای هیات علمی و متخصصان دیگری از نهادهای پژوهشی مربوط همچون مرشدی سیرت (Morshidi sirat) معاون رییس موسسه پژوهش آموزش عالی و محمد مفتاهو (Muhammad muftahu) مدیر موسسه پژوهش آموزش عالی مالزی برگزار شد.
محمدرضا محمدزاده عطار به دیگر آمارهای آموزش عالی اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه آموزش عالی نیروی کار ماهر در ایران را تامین کرده است و ما آماده همکاری علمی یا همه کشورها هستیم.
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: اگر بخواهیم حکمرانی به درستی اجرا شود علم باید قدرت باید یکی از اجزای اصلی حکمرانی باشد. تعامل یکی از موضوعات اصلی حکمرانی است این موضوع در زمینه های مختلف علمی و میان دانشجویان و اعضای هیات علمی مصداق دارد حکمرانی بسیار مهم است و همه جنبه های آموزش عالی را تحت تاثیر قرار می دهد و مهم است که راه هایی برای حکمرانی بهتر بیابیم. برای تحقق حکمرانی خوبی دانش به معنای واقعی در بدنه و ساختار حکومت نفوذ کند و کشور بر اساس آن اداره شود.
آمادگی برای ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای مالزی
عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی هم در این نشست در مورد اجزای حکمرانی خوب در آموزش عالی ایران اظهار داشت: حکمرانی موضوعی گسترده و به معنای انتقال مدیریت از دولت به مردم است و رهبری بخشی از حکمرانی به شمار می آید.
تاکید بر توسعه همکاریهای علمی با مالزی
نجم الدین یزدی با مقایسه مفصل بین نظام های ارزیابی پژوهش در ایران، انگلیس و استرالیا توضیح داد: نظام ملی ارزیابی پژوهش در ایران چالش های دارد که شامل ارتقا یا جذب اعضای هیات علمی بر اساس فعالیت های پژوهشی، تامین مالی ملی پژوهش است و این موارد مانع از تعامل با دیگر ذی نفعان و در سطح بین المللی می شود، بنابراین باید این نظام بازطراحی شود.